Rynek Infrastruktury
– Śledzimy oczywiście wszystkie informacje dotyczące budowy obwodnicy Marek i cieszy nas, że zamiarem rządu jest rozpoczęcie budowy w roku 2013. W rządzie pojawił się ostatnio Janusz Piechociński, który również jest zdeklarowanym zwolennikiem tej inwestycji, a więc przybył nam kolejny sojusznik – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Krzysztof Wnuk, zastępca burmistrza Marek.
Kazimierz Wnuk bardzo pozytywnie ocenia działania rządu, które zmierzają do przyspieszenia budowy obwodnicy tego zakorkowanego miasta. W październiku, premier Donald Tusk zapowiedział podczas swojego tak zwanego trzeciego exposé, że w 2013 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę obwodnicy Marek w ciągu drogi S8.
Po zapowiedziach Tuska, rząd na początku listopada przedstawił zmiany w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Na listę priorytetowych inwestycji, których realizacja ruszy w 2013 roku znalazła się obwodnica Marek. Tym samym obietnica premiera staje się coraz bardziej realna.
Gotowość do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy obejścia Marek ogłaszała już w październiku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – Oddział jest całkowicie przygotowany do ogłoszenia przetargu w przyszłym roku – informowała dwa miesiące temu Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA w Warszawie.
Marki są w stałym kontakcie z inwestorem. – Otrzymujemy również informacje z GDDKiA, aktualnie na ukończeniu są prace koncepcji programowej budowy obwodnicy od tzw. węzła Drewnica do Radzymina, nad którą pracuje firma Transprojekt – oznajmia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” zastępca burmistrza Marek.
W zeszłym tygodniu media obiegła informacja o przygotowywanej w Ministerstwie Transportu liście obwodnic, które zostaną wykreślone z programu inwestycyjnego, a pieniądze, które miałyby zostać przeznaczone na ich budowę, trafią prawdopodobnie na autostrady. Wśród miast, które mogą pożegnać się z obwodnicami znajduje się Olsztyn, podwarszawska Góra Kalwaria i Kołbiel oraz Inowrocław.
Lista Ministerstwa Transportu ma charakter wstępny, a samorządowcy zapowiadają walkę o poszczególne inwestycje. Jak powiedział dla portalu „rynekinfrastruktury.pl” Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM, obwodnica miast na drogach niższej kategorii mogą w znacznym stopniu usprawnić ruch drogowy tranzytowy i poprawić bezpieczeństwo ruchu.